mandag 7. desember 2015

"Tro, håp og eplekake" av Sarah Moore Fitzgerald

Oscar er Megs beste venn. De bor vegg i vegg, og om kveldene sitter de i hver sin vinduskarm og snakker til langt på natt. Oscar ser lyst på livet og i tillegg baker han verdens beste eplekake. Den er helt magisk.
Foreldrene til Meg bestemmer seg for å bo et halvt år på New Zealand, og selv om Meg protesterer til det siste, blir det sånn. Og på en eller annen måte mister Oscar og Meg kontakten, selv om de har bestemt seg for å maile hver dag.

Og en dag tar moren til Meg telefonen og får vite at Oscar er meldt savnet. De har funnet sykkelen hans og skoene på brygga, men ingen kan finne Oscar.

Da reiser Meg og familien hjem og begynner å nøste i hva som egentlig har hendt.

Synes dette er en fantastisk bok om vennskap, men det er tungt å lese om mobbing og hvor fælt Oscar har det før han forsvinner. Heldigvis er det håp, både i boka og for oss som leser. Og boken får også leseren til å tenke seg litt om hvordan vi egentlig behandler dem som er rundt oss.

Boka står på ungdomshylla og passer fra 10-12 år og oppover.
Hvis du vil låne "Tro, håp og eplekake", trykk her

tr