mandag 23. mars 2015

"Hver dag" av David Levithan

Hver morgen våkner jeg opp i en ny kropp, med lys eller mørk hud, med kort eller langt hår, tykk eller tynn, gutt eller jente, arrete eller glatt. Hver dag er jeg en annen. Jeg er meg selv – jeg vet at jeg er meg selv – men jeg er også en annen.
Sånn har det alltid vært.


Han kaller seg A, og han har tilpasset seg et liv i en endeløs rekke av andres kropper. Alle er omtrent på samme alder, ca. 16, og de bor innenfor et ikke altfor stort område. Resten er forskjellig. I den delen av hjernen som ikke er hans, ligger de fleste opplysningene han trenger i løpet av dagen.


Det meste har blitt rutine, han takler nesten alle slags situasjoner. Men en dag, i kroppen til Justin, treffer han Rhiannon. Hun er Justins kjæreste. Vanligvis blir han ikke interessert i folk han møter, de vil likevel være borte dagen etter, men denne dagen er annerledes. Han kjenner at han bryr seg, og før dagen er over, er han i ferd med å forelske seg.


Da begynner det å bli skikkelig komplisert. A er jente neste dag, i en by et par timer unna Rhiannon. Hvordan skal han egentlig få kontakt med henne og få henne til å forstå?


A klarer det, men hvordan og hva som skjer videre, det må alle som leser selv oppleve.

Hvis du vil låne "Hver dag", trykk her


Torunn