mandag 23. november 2015

"Vi var løgnere" av E. Lockhart

Egentlig så kan jeg ikke skrive så mye om denne boken uten å avsløre hva den handler om. Det står til og med bakpå boken: "Hvis noen spør hvordan den ender. Bare lyv."
 
Boken handler om snart 18 år gamle Cadence Sinclair som kommer fra en vakker og rik familie som tilbringer hver sommer på den private øya utenfor Martha’s vineyard på østkysten av USA.
Det eneste Cadence ser fram til hvert eneste år, er sommerferien på denne øya med sin store familie. Resten av året savner hun de hun er mest glad i av alle: fetteren Johnny, kusinen Mirren og bestevennen til fetteren; Gat.
 
Men denne sommeren er alt annerledes. Cadence husker ikke sommeren for to år siden, sommeren hun var 15 år.
Det skjedde noe med Cadence denne sommeren som har gjort at hun lider av hukommelsestap, sterk migrene og utmattelse. Hun prøver alt hun kan å få tilbake minnene. Hun spør moren, Johnny, Mirren, Gat og resten av familien, men ingen vil fortelle henne hva som skjedde. Hun må finne ut av det selv, og det er krevende. Veldig krevende.
 
Gåten om hva som skjedde med Cadence kommer sakte og gradvis fram. Og det blir uhyrlig spennende. Det er helt og fullstendig uforutsigbart. Og det er hjerteskjærende.

Siste del av boken kan jeg rett og slett ikke sammenligne med noe jeg har lest før. Aldri har en bok tatt pusten fra meg som det denne gjorde. Jeg kommer aldri til å glemme det inntrykket denne boken ga meg. Den er helt unik og helt forferdelig og helt utrolig, vannvittig BRA.
 
Vi har også boken på engelsk; "We were liars".
Hvis du vil låne "Vi var løgnere", trykk her
 
Marthe